God kontrast og fargebruk
Kontrast og fargebruk er viktig for å kunne oppfatte tekst og annen informasjon. Det er spesielt viktig for svaksynte elever og elever med fargeblindhet som kan oppleve at det ikke er mulig å oppfatte innholdet i digitale læremidler på grunn av feil fargebruk eller manglende kontrast. God kontrast og fargebruk er imidlertid nyttig for alle elever. Digitale læremidler brukes i mange kontekster i klasserommet, hjemme eller til og med utendørs. Disse eksterne forholdene er også med på å påvirke hvor synlig innhold på skjerm er. I denne artikkelen gis det forklaring og veiledning på hvordan digitale læremidler kan skapes på en måte som sørger for god kontrast og fargebruk.
Relevante krav
-
1.4.1
Ikke bruk presentasjon som bygger utelukkende på farge. -
1.4.3
Sørg for at det er tilstrekkelig kontrast mellom tekst og bakgrunn. -
1.4.11
Ikke-tekstlig innhold skal ha et kontrastforhold på minst 3:1 mot farger som ligger ved siden av.
Brukergrupper
- Svaksynte elever
- Elever med fargeblindhet
- Elever med lesevansker
- Elever med kognitive utfordringer
- Elever med situasjonsbaserte utfordringer (f.eks. sterkt lys, refleksjoner)
Formål
Formålet med kravene er å sikre god synlighet for tekstlig og ikke-tekstlig innhold, slik at alle elever, uavhengig av synsevne eller situasjon, kan oppfatte og forstå innholdet effektivt.
Enkelte læreplanmål, spesielt i Kunst og håndverk, som er knyttet til farger kan være grunnlag for utforming som ikke følger kravene for kontrast og fargebruk. Dersom farger og kontrast brukes på en måte som bryter med kravene må dette forankres i det pedagogiske formålet. Les mer om pedagogisk formål
Redaktørrollen
Som redaktør har du ansvar for å vurdere og kontrollere at tekstlig og ikke-tekstlig innhold har god kontrast. Det er viktig å sjekke kontrasten på farger som brukes i bilder, tekst, og annet innhold.
I tillegg til kravet om kontrast er det også lovkrav om å formidle informasjon på flere måter enn bare ved farge alene. Et eksempel på dette kan være verb og substantiv markert med hver sin farge. Dette innholdet er bare tilgjengelig for elever som kan oppfatte fargeforskjeller, og er for eksempel ikke mulig å oppfatte for elever med fargeblindhet. For å overholde kravene er det i dette eksempelet nødvendig å vise skillet på en annen måte i tillegg til rødfargen.
Når vi jobber med kontrast er det viktig å huske på følgende punkter.
- Vær oppmerksom på at bilder og video med tekst eller grafikk også må tilfredsstille krav til kontrast.
- Bruk gjerne forhåndsdefinerte maler med god kontrast.
- Kontroller alltid kontrastforhold når du velger farger for tekst og bakgrunn. Det finnes mange verktøy for å kontrollere kontrast, for eksempel Multi-Color Contrast Checker | Norsk regnesentral (Åpnes i ny fane)
Beste praksis
- Bruk etablerte verktøy som Multi-Color Contrast Checker | Norsk regnesentral (Åpnes i ny fane) for å verifisere kontrast.
- Bruk tekst, lyd eller andre medium i kombinasjon med farger når fargen formidler informasjon.
Feller å unngå
- Ikke anta at fargekombinasjoner ser like bra ut på alle skjermer eller i alle lysforhold.
- Unngå tekst direkte over kompliserte eller varierte bakgrunnsbilder uten ekstra tiltak.
- Unngå farger som eneste måte å formidle informasjon på.
Tips og triks
- Test farger og kontrast med forskjellige enheter, skjermer og ekte brukere gjennom produksjonen av innhold til det digitale læremidlet.
- Bruk kontrastverktøy for å kontrollere kontrast på innhold du lager.
Les mer
- Understanding Success Criterion 1.4.1: Use of Color | WAI | W3C (Åpnes i ny fane)
- Understanding Success Criterion 1.4.3: Contrast (Minimum) | WAI | W3C (Åpnes i ny fane)
- Understanding Success Criterion 1.4.11: Non-text Contrast | WAI | W3C (Åpnes i ny fane)
- Multi-Color Contrast Checker | Norsk regnesentral (Åpnes i ny fane)
- The Easy Intro to the APCA Contrast Method (Åpnes i ny fane)